Historie
V 50. letech 20. století vznikl v obci Kladruby nad Labem zemědělský útulek pro malé děti zaměstnaných matek, který byl umístěn do budovy č.p. 2 – bývalé římsko-katolické fary, která je jednou z nejstarších budov v obci. Ředitelkou útulku se stala paní Eva Posejpalová. Do útulku bylo přijato 21 dětí. Některé z těchto dětí zde mohly pobývat jen dopoledne, protože velikost místností nedovolovala rozmístit potřebný počet lehátek k poobědnímu odpočinku. Prostory byly tmavé a studené. Vytápět se dala pouze jídelna a herna.
V 70. letech z tohoto útulku vznikla mateřská škola. I přes různé problémy se dařilo pracovnicím zařízení udržovat provoz na velmi dobré úrovni.
Již v roce 1973 obec vykoupila pozemek s rozlehlou zahradou a původním domem č.p 11, který patřil rodině Hellingerových. Tento dům byl přestavěn v moderní mateřskou školu, jejíž výstavba byla dokončena v prosinci roku 1975 a provoz byl zahájen 16.února 1976. Tato budova slouží mateřské škole dodnes.
Charakteristika školy
Mateřská škola je přízemní rozlehlá budova, která se nachází v centru obce. Obklopuje jí velká zahrada, kde jsou vysázeny rozmanité keře a stromy, které jsou účelově rozmístěné a mají charakter parkové úpravy.
Zahrada je vybavena různými herními prvky, které jsou navrženy a umístěny tak, aby poskytovali prostor pro různé druhy pohybových i dětských her.
Naše MŠ je jednotřídní s celodenním provozem. Provozovatelem je obec Kladruby nad Labem. Její kapacita je 28 dětí. Umožňuje i umístění některých dětí z okolních obcí.
Vnitřní a prostorové uspořádání poskytuje dětem dostatečný prostor pro pohyb a realizaci nejrůznějších klidových i rušnějších aktivit. Součástí budovy je také kuchyň, kabinet pomůcek, ředitelna, šatny a sociální zařízení pro děti i personál školy.
Společnými silami se snažíme prostředí mateřské školy i zahrady neustále vylepšovat.
Obec obklopují četné louky, pastviny, lesy a rybníky. Děti se seznamují s krásami přírody, se změnami, které nabízejí jednotlivá roční období. Sama příroda pak bývá zdrojem zážitků a inspirací jak pro děti, tak i pro učitelky. Tyto podmínky se staly základem pro tvorbu ŠVP, podle kterého v naší MŠ v současné době probíhá předškolní vzdělávání. Filozofií naší MŠ je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy. Výchovně vzdělávací práci přijímat komplexně na základě celé osobnosti dítěte. Vytvářet podmínky pro duševní, tělesnou a sociální pohodu dětí a podporovat zdravý životní styl. Uspokojovat a plně respektovat potřeby dítěte a individuální rozvoj jeho osobnosti.
Snaha všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde bylo dítě maximálně šťastné a spokojené.
V posledních letech prošla mateřská škola velkými změnami. Byl zrekonstruován střešní plášť a zateplena střecha. V celé budově byla nainstalována nová okna a dveře. Celý proces oprav byl dovršen opravou fasády a zateplením celé budovy. Jako doplnění zázemí pro výchovně vzdělávací práci v MŠ byla na její jihovýchodní straně vybudována pergola a nový chodník, který kopíruje MŠ. V interiérech MŠ došlo k zásadní opravě kanalizačních, vodovodních a elektrických rozvodů. Současně proběhla modernizace hygienického zařízení dětí a dospělých. Došlo také k rekonstrukci kuchyně. Šatna dětí byla vybavena novým nábytkem. Školní zahrada byla doplněna novými hracími prvky a mlhovištěm a byl postavena domek na ukládání hraček.
Nový název MŠ
Od 1.dubna 2016 nese naše MŠ nový název – Mateřská škola Hříbátka Kladruby nad Labem, který zcela zapadá do místa, kde se mateřská škola nachází.
Projekty školy
Od 1.září 2022 je naše mateřská škola zapojená do operačního programu – Jan Ámos Komenský – I. Dotační prostředky získané z tohoto projektu jsou využity na další vzdělávání pracovníků MŠ a na plat školního asistenta, který je pro naši pedagogickou práci velkou oporou a tím přispívá ke zkvalitnění výchovně vzdělávací práce s dětmi.
Vzdělávací program Mateřské školy Hříbátka Kladruby nad Labem s názvem „Jaro-Léto-Podzim- Zima“- u Hříbátek je vždy prima respektuje individuální potřeby a možnosti dětí i dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných. Mateřská škola vytváří dle vlastních možností podmínky pro vzdělávání těchto dětí.
Tento vzdělávací program je otevřený dokument a zpracovala ho ředitelka MŠ spolu s učitelkou MŠ. Je časově omezen na 6 let a je určen pro heterogenní složení dětí tj. pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti od 2 let a pro děti s odkladem školní docházky. Vzdělávací program „Jaro-Léto-Podzim-Zima“ tvoří čtyři integrované bloky, které vychází z ročních období. Do těchto „bloků“ jsou zasazené vybrané tématické celky, které jsou dále rozpracovány.
Postupně nás provede jarem, létem, podzimem a zimou.
Organizace vzdělávání dětí
Mateřská škola Hříbátka poskytuje předškolní vzdělávání v souladu s § 34 odst. 1 školského zákona pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti do 2 let. Mateřská škola také vzdělává děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti mimořádně nadané. Mateřská škola je jednotřídní s celodenním provozem. Věkové složení dětí ve třídě je heterogenní. Do mateřské školy jsou děti přijímány dle „kritérií pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání“, platných pro MŠ Hříbátka Kladruby nad Labem. Ředitelka školy stanoví po dohodě se zřizovatelem konkrétní termín zápisu do MŠ a to v období od 2. do 16. května pro následující školní rok a zveřejní je způsobem na místě obvyklým. Vnitřní a prostorové uspořádání školy i venkovní prostory zahrady plně vyhovují potřebám předškolního vzdělávání. Cílem je, aby se všechny děti cítily v MŠ bezpečně, zažívaly pocity úspěchu, respektu a aby byly zdravé, sebevědomé, samostatné, šťastné a spokojené.
1) Výuka anglického jazyka „A N G L I Č T I N A H R O U“
- děti se seznamují s anglickým jazykem a získávají formou her, písní a říkadel základy
anglického jazyka
2) Práce s počítačem – dle zpracovaného počítačového programu „ K I D S M A R T“
3) Š K O L A V P Ř Í R O D Ě v rekreačním středisku „Hluboká u Krucemburku“
4) L O G O P E D I C K Á T E R A P I E
- nabízí rodičům dětí s poruchami řeči možnosti využít logopedické péče odborného
logopeda v naší MŠ
5) P Ř E D P L A V E C K Á V Ý U K A
- ve spolupráci s plaveckým areálem Chrudim
- děti navštěvují předplaveckou výuku, kde si osvojují správné návyky potřebné
k plavání a základy plavání
- besídky pro rodiče a veřejnost: vánoční (pásmo říkadel, písní a koled s vánoční tematikou)
na ukončení školního roku (drobné dárky, pohoštění,
tanečky, dramatizace)
- oslavy vánoc a velikonoc, tradice, zvyky, pečení perníčků, cukroví , jidášů a velikonočních beránků
- výstavky dětských prací z výtvarné a pracovní činnosti pro rodiče – s komentářem
- písemné informace o výchově vzdělávací práci na nástěnkách
- individuální rozhovory s rodiči
- karneval
- oslavy narozenin dětí (gratulace, písničky, drobný dárek)
- sběr žaludů a kaštanů pro zvěř
- výlet do Koles (prohlídka stájí, obory, jízda na koni)
- piknik v přírodě
- cesta za pokladem – chůze po vyznačené trase, plnění úkolů – společně s rodiči
- sportovní hry
- čarodějnický den
- oslavy dne dětí
- fotografování dětí na vánoce, den matek a konec školního roku
- ŽŠ Řečany n.L. – „školáci“ – Jak mně to bude slušet ve školní lavici
- tvoření s rodiči - podzimní, vánoční, velikonoční
- rozloučení se školním rokem-táborák, hry, přespání v MŠ
- návštěvy kulturních akcí dle nabídky během školního roku společně s MŠ v Semíně
- spolupráce s MŠ Semín: návštěva MŠ v Semíně – seznámení s novými kamarády, společné hry, společné sportovní dopoledne, společná návštěva divadelních představení dle nabídky VČD, výlet na závěr školního roku
- spolupráce s obecním úřadem: vítání občánků (pásmo básní, říkadel a ukolébavek, výroba přáníček), rozloučení s dětmi, které odcházejí do ZŠ, setkání s důchodci, vánoční jarmark a zpívání pod rozsvíceným vánočním stromem, dýňová stezka, zahradní slavnost
- ozdravný pobyt dětí ve škole v přírodě
- předplavecká výuka
Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.
Volně ke stažení:
Svátek má Andrej
Zítra má svátek Marcel